Μουσειοβαλίτσες

Τι είναι οι μουσειοβαλίτσες;

Τα φορητά εκπαιδευτικά πακέτα, οι Μουσειοβαλίτσες ή Μουσειοσκευές (Μ/Σ) είναι μικρές βαλίτσες που περιέχουν εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με το Μουσείο από το οποίο προέρχονται. Οι Μ/Σ είναι κατασκευασμένες έτσι ώστε να μεταφέρονται εύκολα και να παρουσιάζονται από τους εκπαιδευτικούς χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις.

Έτσι, «όταν το Σχολείο δεν μπορεί να πάει στο Μουσείο, τότε το Μουσείο πάει στο Σχολείο»

Πόσες είναι και ποιες θεματικές ενότητες καλύπτουν;

Οι Μουσειοβαλίτσες των Φίλων του ΜΓΦΙ είναι πέντε και καλύπτουν μεγάλο εύρος θεμάτων:

  1. «Τα Ηφαίστεια της Ελλάδας»
  2. «Τα Ελληνικά Δάση»
  3. «Το Έδαφος στηρίζει τη ζωή»
  4. «Η Μετανάστευση των Οργανισμών»
  5. «Το Αλάτι της Ζωής μας»

Τι περιλαμβάνει κάθε Μουσειοβαλίτσα;

Κάθε Μ/Σ ανάλογα με το θέμα της συγκεντρώνει επαρκές υλικό για να υποστηριχθεί ένα πλήρες εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Για παράδειγμα μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Οπτικοακουστικό υλικό (προβολή εικόνων/βίντεο)
  • Αφήγηση με επιλεγμένες εύληπτες πληροφορίες
  • Δείγματα όπως ηφαιστειακά πετρώματα, είδη αλατιού, δακτύλιους πουλιών, τύπους εδαφών κ.α.
  • Τεύχος με προτάσεις για βιωματικές δραστηριότητες
  • Φύλλα εργασίας
  • Banners/αφίσες/πανό
  • Οδηγίες προς τον εκπαιδευτικό
  • Ενημερωτικά τεύχη του περιοδικού «Οι Φίλοι του Μουσείου»
  • Φόρμα καταγραφής δράσεων και αξιολόγησης της Μ/Σ.

Σε ποιους απευθύνονται;

Οι Μουσειοβαλίτσες των Φίλων του ΜΓΦΙ είναι σχεδιασμένες για παιδιά από 8 ετών και απευθύνονται σε όποιον εκπαιδευτικό ή φορέα επιθυμεί να παρουσιάσει στους μαθητές του με βιωματικό τρόπο τα  θέματα που πραγματεύονται. Διατίθενται δωρεάν για δανεισμό σε όλη τη χώρα με προτεραιότητα σε περιοχές απομακρυσμένες από τα αστικά κέντρα.

Πώς αλλιώς αξιοποιούνται;

Όταν δεν ταξιδεύουν σε διάφορα σχολεία της Ελλάδας, οι Μ/Σ αποτελούν την αφετηρία για διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις. Ενδεικτικά, τα τελευταία χρόνια έχουν χρησιμοποιηθεί σε δύο Athens Science Festival (2016 & 2018) και στην Ανθοκομική Έκθεση Κηφισιάς (2015). Επιπλέον έχουν δημιουργηθεί  εκπαιδευτικά προγράμματα μέσα στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας (Η μετανάστευση των Οργανισμών, 2016-2017, Σάββατα στο Μουσείο, Οκτώβρης-Δεκέμβρης 2018, Το Μουσείο πίσω απ’ τις Βιτρίνες, 2019) αλλά και εκτός Μουσείου (Κέντρο Έρευνας και Μελέτης Μικρασιατικής Ερυθραίας: «Η Μετανάστευση των Οργανισμών» κ.α.)

Στατιστικά στοιχεία

Τα παρακάτω Διαγράμματα περιέχονται στην ανακοίνωση που έγινε από την Άννα Κρεμέζη-Μαργαριτούλη, στο 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων με θέμα: «Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση – Χαρτογραφώντας τη νέα 20ετία Έρευνας και Διαδακτικής Πράξης».

 

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-24

ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΟΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΕΣ 

Οι χάρτες δείχνουν την εξάπλωση των παρουσιάσεων σε όλη τη χώρα και στην Αττική ειδικότερα. Χαρακτηριστικοί συσχετισμοί όπως η Μετανάστευση στην Κάλυμνο, τα Ηφαίστεια στην Κω και τη Μαγνησία, τα Δάση στη Μυτιλήνη. Αλλά και το Αλάτι στη Σχοινούσα με σύνολο μαθητών Γυμνασίου 5 παιδιά.

 

ΕΤΗ 1995-2024

ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΑ 

 Από το 1995 μέχρι σήμερα, σε απόλυτους αριθμούς, τα Δάση και τα Ηφαίστεια έχουν κάνει τις περισσότερες παρουσιάσεις. Μεγαλύτερο ποσοστό έχει η βαλίτσα των Δασών με 44%. Να σημειωθεί βέβαια πως η Μουσειοβαλίτσα της “Μετανάστευσης των Οργανισμών” δημιουργήθηκε το 2011.

ΕΤΟΣ 1995-2024

 ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΑΣ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ 

Η πλειοψηφία των δανεισμών γίνεται από Δημοτικά. Ακολουθούν Γυμνάσια, Λύκεια. Επίσης αν και γίνεται σαφές ότι όλες οι Μ/Β είναι σχεδιασμένες για παιδιά και νέους άνω των 8 ετών, συχνά τις δανείζονται νηπιαγωγεία, κάνοντας οι ίδιοι τις προσαρμογές που απαιτούνται. Βλέπουμε ακόμα ότι οι άλλοι φορείς όπως Βιβλιοθήκες, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ΚΔΑΠ, Φορείς δια βίου μάθησης, ειδικά σχολεία κ.ά. είναι περισσότεροι από τα Λύκεια.

ΕΤΟΣ 1995-2024

ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 

Τα χωρίσαμε σε 4 κατηγορίες: Θετικά, αρνητικά, χωρίς σχόλια και ουδέτερα. Στα ουδέτερα συμπεριλάβαμε σχόλια που περιγράφουν τι έγινε στην τάξη και προτάσεις, αλλά όχι κριτική ή, αν υπάρχει κριτική, είναι 50% θετική και 50% αρνητική. Αυτό που μας στενοχωρεί περισσότερο όμως είναι όταν απουσιάζει εντελώς το σχόλιο. Τι μπορεί να  μπορεί να σημαίνει αυτό; Αδιαφορία; Δεν άρεσε και δεν μας το λένε από ευγένεια;  Θεωρούν ότι δεν μας ενδιαφέρει η άποψή τους; … Αίνιγμα.